Revista Nº 25 Diciembre 2014

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Artículos

El marco jurídico de la economía social en Chile: configuración actual y perspectivas

Jaime Alcalde Silva

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El artículo ofrece una primera aproximación sistemática del marco jurídico de la economía social en Chile, para identificar sus rasgos característicos desde el derecho mercantil y presentar propuestas concretas que sirvan de sustrato de discusión para la ley sobre la materia que el actual gobierno ha anunciado entre sus prioridades. A través de ella se pretende un replanteamiento de las distintas clases de entidades que integran este sector desde una perspectiva inversa a la que ha sido habitual. Esto significa asumir la importancia del elemento organizativo que hay detrás (incluso atenuado, como en las fundaciones), para concebir la empresa según la función social que desempeña en el tráfico económico, y aun repensar la propia forma de concebir el derecho, mirado ahora como un conjunto de servicios socialmente exigibles, donde ciertos criterios, como el bien común, la reciprocidad, la autogestión, el desarrollo equitativo, el emprendimiento sostenible o la solidaridad, por lo general ajenos a la habitual forma de entender el mercado y la eficiencia que debe presidir su funcionamiento, no quedan completamente al margen. El momento para esta revisión coincide, además, con un tiempo de transformaciones institucionales en el país, respecto de las cuales la economía social puede y debe cumplir una función destacada.

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This paper provides a first systematic approach to the legal framework of the social economy in Chile with the aim of identifying its characteristic features from a commercial law perspective and presenting concrete proposals that may serve as a basis for discussion of the social economy law the present government has announced as a priority. It is intended to prompt reconsideration of the different types of organisation included in this sector from an opposite standpoint to the usual view to date. This means accepting the importance of the underlying organizational element (even if attenuated, as in foundations) in order to consider the company in terms of the social function it performs in economic traffic. It even means rethinking our own understanding of the law and seeing it as a set of socially demandable services that do not completely sideline certain criteria, such as the common good, reciprocity, self-management, equitable development, sustainable entrepreneurship or solidarity, which are generally absent from the usual way of understanding the market and the efficiency that should govern its functioning. Moreover, the timing of this review also coincides with a period when the country is undertaking institutional changes in which the social economy should and must play a prominent role.

La Sociedad Cooperativa Europea: cuestiones y perspectivas

Antonio Fici

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La Sociedad Cooperativa Europea (SCE) es una forma jurídica de organización empresarial en la Unión Europea establecida en el Reglamento nº 1435/2003 del Consejo, de 22 de julio de 2003. Este artículo se centra en los objetivos del Reglamento de la SCE, el sistema de las fuentes del derecho aplicable a la SCE y las principales cuestiones que este sistema conlleva. Posteriormente analiza sus disposiciones más relevantes en lo que concierne a la identidad cooperativa. Las conclusiones presentan el estado de la aplicación del Reglamento a la luz de sus objetivos, y especulan en torno a sus perspectivas futuras. Si por un lado el Reglamento de la SCE ha contribuido a un mejor conocimiento de las cooperativas y de su específica naturaleza, sin embargo el artículo hace hincapié en la necesidad de cambios fundamentales con el fin de que el Reglamento sea más efectivo y esté más en consonancia con sus finalidades.

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The European Cooperative Society (SCE) is a European Union legal form of business organization provided for by Council Regulation n. 1435/2003 of 22 July 2003. This article focuses on the objectives of the SCE Regulation, the system of sources of SCE law, and the main questions that this systems brings about. Subsequently, it analyzes the SCE Regulation’s most relevant provisions in terms of cooperative identity. Conclusions present the state of implementation of the SCE Regulation with regard to its objectives, and speculate about its future prospects. If on the one hand the SCE Regulation has contributed to better knowledge of cooperatives and their specific nature, on the other hand this article emphasizes the need for fundamental changes in order to make the Regulation more effective and consistent with its purposes.

O regime jurídico brasileiro das sociedades cooperativas – uma breve reflexão sobre a adequação das normas societárias em face da orientação internacional de integração dos mercados e o desenvolvimento das cooperativas

Emanuelle Urbano Maffioletti

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Las cooperativas son sociedades con especialidad en su régimen jurídico y económico. Organismos internacionales (ACI, ONU, OIT y MERCOSUR) estimulan a los países a promover las cooperativas y su integración entre países. Las cooperativas en Brasil siguen regidas por la Ley 5.764/1971 y por el Código Civil, con la naturaleza de sociedad no empresaria. El régimen jurídico de las cooperativas es antiguo y desconectado de la realidad económica del mercado, así que es necesario hacer cambios para perfeccionar aspectos societarios y el régimen económico de las cooperativas. Esto podrá interferir en la adhesión al modelo y en el desarrollo de las cooperativas brasileñas. Este trabajo tiene por objetivo analizar la ley, doctrina, jurisprudencia y proyecto de ley sobre puntos esenciales del régimen societario de las cooperativas y demostrar la necesidad de reforma del régimen jurídico de las cooperativas en Brasil, teniendo en cuenta los intereses de los cooperativistas.

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Cooperatives are societies governed by legal and economic rules with special features. International organisations (ICA, UN, ILO and MERCOSUR) encourage countries to promote cooperatives and integration between cooperatives in different countries. In Brazil, cooperatives are governed by law 5.764/1971 and by the Civil Code and are considered non-business societies. The legal system governing them is out of date and out of touch with the economic realities of the market, making it necessary to introduce improvements to societal aspects and the economic regime of cooperatives. This could affect both adherence to the model and the development of Brazilian cooperatives. The objective of the present paper is to examine the law, legal opinion, jurisprudence and draft legislation on essential points of the societal regime governing cooperatives and to demonstrate the need to reform the legal system governing them in Brazil, bearing in mind the interests of their members.

A societarização do órgão de administração das cooperativas e a necessária profissionalização da gestão

Deolinda Aparício Meira

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Num contexto de reforma do Código Cooperativo português, este estudo procede a uma análise crítica de um conjunto de matérias controversas do regime jurídico do órgão de administração das cooperativas. Defende-se a modernização de tal regime de forma a permitir o estabelecimento de regras que facilitem a profissionalização da gestão das cooperativas. Assim, tendo presente a complexa articulação entre o direito cooperativo e o direito societário no ordenamento português, formulam-se propostas no sentido de uma importação controlada e adaptada aos princípios cooperativos das soluções previstas no Código das Sociedades Comerciais quanto à designação, remuneração e organização do órgão de administração e distribuição de competências entre este órgão e a assembleia geral.

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In a context of a reform of the Portuguese Cooperative Code, this study carries out a critical analysis of a number of controversial issues of the legal regime of cooperatives’ board of directors. It defends the modernization of such regime to allow the establishment of rules that facilitate the professional management of cooperatives. Thus, bearing in mind the complex articulation between the cooperative and corporate laws, in the Portuguese legal system, it formulates proposals for the adoption, controlled and adapted to the cooperative principles, of solutions provided in the Commercial Companies Code as to the appointment, remuneration and internal organization of the Board of Directors and the distribution of powers between this Board and the General Meeting.

La auditoría en las cooperativas españolas y francesas. Estudio comparativo de su régimen legal

Amaia Zubiaurre Gurruchaga

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Tras estudiar el régimen de la auditoría de cuentas de las sociedades cooperativas españolas y francesas se observa que la forma de regular este tipo de sociedades en ambos países es totalmente diferente. En Francia existe una norma básica y general sobre cooperativas y algunas leyes particulares que regulan cada tipo de cooperativa. En España, sin embargo, existen múltiples leyes autonómicas sobre cooperativas y una ley estatal que resulta de aplicación residual respecto de las anteriores. El régimen general de la auditoría en Francia se encuentra en el Código de comercio y en España en la Ley de auditoría de cuentas. Aunque la regulación sobre auditoría de las cooperativas es común al resto de las sociedades, al estar estas cooperativas reguladas en normas específicas, gozan de algunas particularidades que en este trabajo trataremos de explicar. El objetivo de este trabajo es comparar la regulación sobre auditoría de cooperativas en ambos países, con la intención de conocer si existe la necesidad de mejorar la legislación española teniendo en cuenta la legislación francesa.

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After an analysis of the rules of audit in Spanish and French cooperatives we have realised that the way of regulating cooperatives in both countries is totally different. In France there is a basic and general cooperatives standard and also there is a particular law for each type of cooperative. However, in Spain there are many regional laws on cooperatives and a state law that has a residual application. Audit in France is regulated by the Commercial Code and in Spain by the Audit Act. Although the regulation of audit for cooperatives is common to other companies, as cooperatives are regulated by specific rules, they have some particular terms that we will try to explain in this paper. The aim of this study is to compare audit regulation of cooperatives in both countries, to know wether there is a need to improve the spanish legislation taking into account french legislation.

Resolución extrajudicial de conflictos en las cooperativas españolas

María Salas Porras

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El arbitraje, la conciliación y la mediación, como mecanismos de resolución de conflictos alternativos al judicial, están ganando importancia e implantación en el ámbito cooperativo. Su carácter auto-compositivo, no fundamentado en posturas antagónicas e irreconciliables, los presenta como muy adecuados para la gestión y composición de las disyuntivas surgidas en entidades cuyos principios definidores apuntan hacia la gobernanza democrática, la participación y la existencia de un espíritu colaborador entre sus miembros.
Este auge en la práctica está acompañado por un todavía incipiente desarrollo legislativo que, procedente del ámbito autonómico, revela un tratamiento desigual de la temática planteada. En concreto, la opción por Cataluña, el País Vasco y Extremadura se justifica por ser las únicas que, hasta ahora, han previsto la aplicación de tales técnicas como fórmulas para abordar el conflicto en las cooperativas, adelantándose a lo que habrá de ser un vasto campo de estudio futuro en la ordenación de estas organizaciones.

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Arbitration, Conciliation and Mediation are alternative conflict solution techniques that are increasing and improving in the cooperative area. They are characterized by being self-compositive techniques, and not being based in antagonism and hostility. These are the reasons because they are really suitable in order to manage and settle the dilemma arising in entities defined by democratic governance, participation and a collaborative spirit among its members.
This upswing is being accompanied by an incipient legal development that, from the autonomic level, shows an unequal treatment of these alternative techniques. Specifically, we have chosen Cataluña, País Vasco and Extremadura in our essay because they are the unique communities that till now have foreseen the application of these techniques as efficient ways of solving conflicts in the cooperatives entities. Consequently, they not only go on before the rest of Spanish country but also will lay the foundations for a vast camp of study about this sort of organizations.

Algunos aspectos jurídico-mercantiles tras el concurso de Fagor

Arantza Martínez Balmaseda

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El trabajo que se presenta tiene por objeto analizar la situación de las cooperativas en Euskadi, centrando nuestra atención en el emblema de la Corporación Mondragón, esto es, el caso de Fagor Electrodomésticos S. Coop. A este fin, se analizan algunas cuestiones de especial importancia o interés desde la perspectiva jurídico mercantil de la entidad en concurso, como por ejemplo, las consecuencias que sobre el patrimonio de los socios puede comportar la entrada en concurso de la cooperativa o las consecuencias derivadas de la suscripción de aportaciones financieras subordinadas por los socios cooperativistas.

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The paper sets out a view about the cooperatives in the Basque country, especially in relation to the Mondragon Corporation and its flagship, the Fagor Electrodomésticos, S. Coop. In this sense, we analyze some important questions, as for example the consequences of the Fagor’s bankruptcy on cooperatives partners’ assets and the subordinated financial contributions issued by Fagor.

Transmisión de acciones y participaciones sociales en la reforma propuesta de la Ley de Sociedades Laborales

Mª del Mar Andreu Martí

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En el trabajo se analiza el régimen jurídico de transmisión de las acciones y participaciones sociales en las sociedades laborales que presenta significativas diferencias según se trate de transmitir cuotas sociales de carácter “laboral” o “general”, así como la conversión derivada de dicha transmisión. A estos efectos, se estudian, de forma paralela, la regulación vigente contenida en la Ley 4/1997, de 24 de marzo, de Sociedades Laborales, y la proyectada en la Propuesta de Ley de Sociedades Laborales presentada por la Confederación Empresarial de Sociedades Laborales de España (en adelante CONFESAL) en 2013, a efectos de determinar si esta reforma se adecua o no a las necesidades del actual panorama societario español.

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The paper analyzes the regulation on the transfer of shares and equity participations within employee-owned companies (“sociedades laborales”). The transfer has important differences depending on the “labour” or “general” character of the shares or equity participations involved and in the conversion resulting from the transfer. In this regard, the Law 4/1997, of 24th March, on employee-owned companies (“sociedades Laborales”) and the proposal for a new law on employee-owned companies submitted by CONFESAL in 2013, will be examined with the purpose of concluding if the future law reform is suitable for the needs of the current Spanish company system.

La consecución del principio de libre establecimiento a través de la Sociedad Cooperativa Europea: el procedimiento de traslado de domicilio

Irene Escuin Ibáñez

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El Tratado de funcionamiento de la UE (TFUE en adelante) reconoce el principio de libre establecimiento de empresas en sus arts. 49 y 54 (anteriormente arts. 43 y 48 del Tratado Constitutivo de la CE). Ambos preceptos conceden plena libertad a los nacionales de cualquier Estado miembro de elegir el lugar donde desean constituir y gestionar sociedades o establecimientos secundarios, ya sean sucursales, agencias o filiales. El Tratado, sin embargo, no contempla la posibilidad de trasladar las sedes sociales de un Estado miembro a otro. El principio de libertad de establecimiento queda limitado, con ello, a la constitución ex novo de personas jurídicas, pero deja al margen la movilidad de sociedades ya constituidas por todo el territorio de la UE. Con este planteamiento inicial, el artículo analiza la manera en que los distintos tipos sociales europeos contribuyen a la movilidad de las personas jurídicas en el marco de la UE. Prestando especial atención a la Sociedad Cooperativa Europea, se analizará hasta qué punto el Reglamento Nº 1435/2003 permite a las Sociedades Cooperativas Europeas elegir libremente el Estado Miembro en el que desean constituirse y de qué forma el procedimiento de traslado de domicilio previsto en la norma facilita la libre circulación de este tipo de sociedades.

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The Treaty on the Functioning of the European Union recognizes the principle of freedom of establishment of companies in its Articles 49 and 54. Both articles allow the nationals of each Member State the freedom to choose the place where they want to form and manage companies or branch offices. Nevertheless, the Treaty does not consider the possibility of transferring the location of the company seat from one Member State to another. The freedom of establishment in the Treaty is, therefore, limited to the formation of the legal person, but it sets aside the circulation of companies already formed. According to this legal framework, the transfer of companies has always been a controversial issue which European Authorities have tried to solve creating European company forms, such as the European Company and the European Cooperative Society, with an autonomous regulation directly applicable to all Member States. According to this initial approach, the article analyses the way in which this European company forms are contributing to the mobility of legal persons within the EU. Paying special attention to the European Cooperative Society it will be studied to what extent the EC Regulation Nº 1435/2003 allows European Cooperative Societies the freedom to choose the Member State where they want to be incorporated and in which way the seat transfer procedure provided by the EC Regulation truly contributes to the free movement of this type of companies.

Los valores según la Alianza Cooperativa Internacional (ACI)

Juan Luis Moreno

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Este trabajo desarrolla, con apoyo en conceptos de filosofía, un análisis textual de los tres documentos de la ACI que contienen su posición sobre los valores cooperativos. El análisis busca descubrir la concepción de la ACI sobre los valores cooperativos, en particular qué tipo de valor considera que son y qué características les atribuye. Del análisis se concluye que, según la ACI, los valores cooperativos son valores éticos con características de hechos naturales intersubjetivos. También se deduce que la ACI no solamente enuncia situaciones de hecho sino que emplea un lenguaje performativo para modificar la realidad. A la vista de estas conclusiones se formulan algunas propuestas de corrección de los documentos de la ACI sobre valores cooperativos.

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This work contains a textual analysis supported by concepts borrowed from Philosophy performed on three documents of the ICA reflecting its view on the cooperative values. The aim of the analysis is to reveal the ICA’s conception on cooperative values, in
particular on the type of values they are and their characteristics. The analysis concludes that, according to the ICA, cooperative values are ethical values with the characteristics of intersubjective natural facts. It also reveals that the ICA does not only state fact situations, but it uses performative language to alter reality. In view of these conclusions, I suggest certain amendments to the ICA’s documents on cooperative values.

A fiscalização das cooperativas à luz do novo Código Cooperativo português

Deolinda A. Meira

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O presente estudo analisa os principais vetores de evolução do regime de fiscalização das cooperativas, após a reforma do Código Cooperativo português. A grande novidade da reforma está na instituição de um quadro funcional e estrutural da fiscalização cooperativa, que assenta no alargamento do elenco dos modelos de fiscalização, com a consecuente ampliação da autonomia estatutária. Tendo em conta o princípio constitucional da discriminação positiva, o legislador continua a atribuir, no novo Código, importantes funções de fiscalização externa à Cooperativa António Sérgio para a Economia Social. A fiscalização das cooperativas depara com novos desafios em virtude da introdução da figura dos membros investidores e da possibilidade do voto plural nas cooperativas de primeiro grau. Enfrenta, também, dificuldades resultantes: do tratamento incipiente da diversidade de resultados económicos; da desadequação do normativo contabilístico observado na elaboração das contas, relativamente às especificidades das cooperativas; da manutenção da ausência da obrigatoriedade do depósito das contas; e da não exigência de requisitos mínimos de literacia financeira a quem integrar o órgão de fiscalização.

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This study analyses the major points of development of the cooperative supervision regime after the reform of the Portuguese Cooperative Code. The main innovation of the reform is the establishment of a functional and structural framework for the cooperative supervision, based on the extension of the list of supervision models and with the consequent expansion of statutory autonomy. Taking into account the constitucional principle of positive discrimination, the legislator continues to attach, in the new code, an important role of external control to António Sérgio Cooperative for Social Economy. It faces also difficulties due to: the incipient treatment of the diversity of economic results; the inadequacy of the accounting standards applied in relation to the specific nature of cooperatives; the non-obligation to deposit accounts; the non-requirement of minimum standards of financial literacy to those who join the supervisory board.

Reseñas de jurisprudencia del Tribunal Supremo sobre entidades de Economía Social

Octubre 2013 - Octubre 2014

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Reseñas de legislación sobre entidades de Economía Social

Octubre 2013 - Junio 2014

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